3 iunie 2021

Totul despre bateria auto (acumulator)

Totul despre bateria auto (acumulator)

În acest articol, vom lua în considerare toate aspectele referitoare la funcțiile, structura, selecția corectă, etichetarea, funcționarea, diagnosticarea și repararea unui încărcător auto, adică a unei baterii auto sau acumulator.

O funcție cheie a bateriei este de a furniza vehiculului dvs. energia în primul rând pentru a porni motorul. După pornirea motorului, toate componentele electronice auto vor funcționa deja de la un generator care, în mișcare, încarcă și bateria.

Fără baterie, nu va începe niciun lanț de proces. Dacă bateria nu poate porni motorul, aceasta este considerată complet descărcată. Acest lucru înseamnă, de obicei, că nu furnizează tensiunea joasă critică de 11,6 volți. Norma de funcționare a bateriei este considerată a fi 12,2 - 12,5 volți pentru majoritatea autoturismelor.

bateria auto

Structura bateriei

O baterie clasică plumb-acid constă din șase blocuri de plăci de plumb (așa-numitele cutii) care sunt acoperite cu o substanță acidă. Fiecare dintre blocuri generează aproximativ doi volți de energie electrică. Fiecare dintre ele conține două colecții de opt plăci, care formează o rețea compactă. Fiecare placă are propria polaritate. Plăcile cu „plus” sunt acoperite cu dioxid de plumb, cu „minus” - plumb propriu zis într-o formă specială, poroasă. Pentru a îmbunătăți proprietățile de lucru ale bateriei, se adaugă calciu, seleniu, argint la compoziția de acoperire. Plăcile sunt umplute cu așa-numitul electrolit - o compoziție lichidă formată din două treimi din apă și o treime din acid sulfuric. Plăcile, imersate în electrolit, produc un curent electric: fluxul rezultat de electroni trece de la plăcile unui grup la altul.

Au fost deja create baterii GEL mai moderne, stabile și fiabile, în care electrolitul este înlocuit cu un material de umplere cu gel (geluri de silice). Și există și mai multe sisteme AGM inovatoare (cu fibră de sticlă), care nu conțin deloc materiale de umplutură. Dar până acum cel mai frecvent este bateria cu o structură de placă și un electrolit. 

Marcarea bateriei

Principalul lucru în marcarea bateriei de încărcare va fi capacitatea indicată, care este măsurată în ampere-ore. De exemplu, bateria va spune „60 Ah”, „110 Ah” și așa mai departe. Valoarea capacității din marcaj arată cât de mult curent va fi descărcat uniform bateria la tensiunea finală cu un ciclu de 20 de ore. Adică, o baterie marcată cu „60 Ah” va furniza curent de trei ori, timp de douăzeci de ore până când tensiunea scade la 10,5 V, adică până când este descărcată complet.

În plus, eticheta va indica dacă bateria conține calciu. Acoperirea cu calciu a plăcilor va fi indicată pe etichetă ca „Ca +”. După cum s-a menționat mai sus, calciul crește stabilitatea și longevitatea încărcătorului bateriei.

Marcajul vă va informa despre producător (instalație, țara de fabricare), data fabricației, conformitatea bateriei cu unul sau alt standard internațional, tipul bateriei (starter sau altul), materialul carcasei (plastic , ebonit, termoplastic etc.).

Diverse marcaje regionale digitale (ETN, JIS) conțin date tehnice mai complexe, de exemplu, tipul de ieșire a gazului, curentul de pornire la rece (curent de pornire) etc. Pentru utilizatorul final, informațiile despre capacitate vor avea, desigur, o importanță capitală.

bateria auto

Unde sunt amplasate bateriile?

Nu există un singur standard pentru aspectul componentelor vehiculului, inclusiv bateria de încărcare, și depinde de caracteristicile de proiectare ale fiecărui model de vehicul. Inginerii auto au o serie de motive pentru alegerea locației bateriei: distribuția greutății, condițiile de temperatură etc. Există motive separate pentru amplasarea bateriilor în vehiculele hibride.

Cea mai obișnuită locație a bateriei este sub capotă, lângă motor. În unele mașini, bateria este situată sub scaunul pasagerului. Ele pot fi găsite în portbagaj și sub aripa din spate.

Motive pentru defectarea bateriei

Bateriile se descompun sau își completează ciclul de viață mai repede din cauza mai multor erori majore de funcționare.

I. Sulfatarea

Sulfatarea este un proces chimic în care ambele tipuri de plăci dintr-o baterie sunt acoperite cu sulfat de plumb (sulfat de plumb). Cu cât bateria este  mai descărcată, cu atât este mai puternică această acoperire cristalină. Structura electrolitului se schimbă, capacitatea bateriei de încărcare scade treptat și, ca urmare, bateria își pierde capacitatea de a porni motorul fără a furniza suficient curent electric.

Sulfatarea este un proces natural și de neoprit. Dar funcționarea sau stocarea necorespunzătoare o accelerează semnificativ.

Descărcarea profundă a bateriei este o cauză comună de sulfatare. Cu cât deversarea este mai puternică, cu atât cresc cristalele de sulfat de plumb. Dar există și alte motive pentru acest proces. Iarna, temperaturile mai scăzute necesită mai multă energie, iar la temperaturi ambientale mai scăzute, bateria se încarcă mai lent. Deci, o altă cauză indirectă a sulfatării poate fi călătoriile scurte în timpul sezonului de iarnă.

Motivul opus este temperatura ridicată a mediului ambiant, la care toate procesele chimice (inclusiv sulfatarea) au loc mai repede.

Sulfatarea este accelerată dacă bateria nu are electrolit sau dacă proprietarul bateriei a adăugat electrolit pur în loc de apă distilată.

Un alt motiv comun este menținerea bateriei într-o stare descărcată. Faptul este că procesele chimice din acumulator nu se opresc chiar și atunci când bateria este inactivă. Astfel, vânzătorii profesioniști și responsabili păstrează bateriile încărcate în permanență.

De obicei, se dau una până la cinci taxe suplimentare pentru a preveni sulfarea incipientă. Dacă acest lucru nu ajută, va trebui să mergeți la reparații laborioase.

Sulfatarea crescută poate fi determinată independent. Dacă, la încărcare, bateria se încălzește și prezintă o tensiune crescută, iar după încărcare - o densitate scăzută a electroliților și o capacitate insuficientă, acesta este un simptom direct.

bateria auto

II. Oxidare puternică a bornelor polare

Dacă bornele sunt puternic oxidate, atunci există tensiune la borne, dar demarorul nu se rotește, iar bornele în sine se încălzesc. Ca urmare, rezistența în circuit crește, ceea ce poate deteriora întregul sistem electric. În acest caz, trebuie să scoateți și să curățați bornele, să curățați pinii de ieșire a bateriei, să verificați elementele de fixare. În plus, puteți unge bornele cu vaselină sau analogii săi. Și chiar mai bine - nu așteptați o defecțiune și curățați și lubrifiați profilactic bornele la fiecare șase luni.

III. Scurtcircuit în baterie

Dacă bateria de încărcare s-a „scurtcircuitat”, atunci plăcile de plumb încep să se prăbușească și să se distrugă. Acest proces este însoțit de o eliberare puternică de gaze, o creștere a temperaturii electrolitului și densitatea electrolitului scade. Este imposibil să recuperați bateria după un scurtcircuit. Nu mai rămâne decât să cumperi o baterie nouă. Puteți determina un scurtcircuit al plăcilor dacă densitatea electrolitului nu crește în timpul încărcării, iar bateria în sine nu se încălzește deloc.

IV. Bateria se epuizează rapid

Una dintre cele mai frecvente probleme: încărcarea nu ține. În primul rând, trebuie să verificați electrolitul - nivelul și compoziția acestuia, dacă este necesar mai turnați. Cel mai adesea, aceasta este soluția problemei. Se întâmplă ca motivul auto-descărcării rapide să fie contaminarea plăcilor din „butoaie”. Maistrul  vă va ajuta să remediați această problemă.

Și, desigur, o descărcare rapidă de la o baterie „condimentată” poate indica sfârșitul apropiat al duratei sale de viață. De obicei, bateria se defectează în trei până la cinci ani, în funcție de intensitatea utilizării. Bateriile bune și de înaltă calitate vor dura cinci până la șapte ani, unele articole individuale de la mărci premium stabilind recorduri: 8-10 ani de utilizare.

V. Circuit rupt

Dacă vă confruntați cu o lipsă de tensiune la poli, atunci cauza poate fi un defect de sudură cauzat de șocuri și vibrații. În acest caz, este necesar să re-digerați și să strângeți suplimentar conexiunile cu șuruburi. Această procedură poate fi făcută pentru dvs. în multe ateliere de reparații auto.

Verificarea bateriei: la ce să atrageți atenția?

Dacă bateria începe să se descarce rapid, atunci, așa cum am menționat mai sus, mai întâi de toate, trebuie să verificați electrolitul - volume, densitate, contaminare, sarcină curentă.

După ce ați efectuat inspecția corespunzătoare, maistrul vă va spune dacă această baterie de încărcare vă va servi  în continuare sau este deja timpul să o schimbați.

O baterie complet încărcată ar trebui să aibă o densitate a electroliților de 1,28 g / cc. cm.; o baterie care funcționează pe jumătate încărcată produce aproximativ 1,20 g / cu. cm.; și complet descărcat - 1,10 g / cu. cm, care este pragul de încărcare inferior. În același timp, o baterie care funcționează corect ar trebui să aibă aceleași valori electrolitice în fiecare „borcan”.

Curentul de sarcină este de obicei verificat după cum urmează: mașina pornește faza lungă și în acest moment măsoară indicatorul de tensiune din baterie. O baterie încărcată va da 11,2 V. A doua măsurare este măsurarea tensiunii la pornirea motorului: în acest moment, tensiunea nu trebuie să scadă sub 9,5 V.

bateria auto

A doua viață a bateriei: metode de încărcare

Dacă vorbim despre încărcare în cazuri simple, atunci ar putea fi util să reconstruiți bateria și atunci vă va servi o vreme. Curățăm murdăria, gătim deteriorarea mecanică a carcasei, adăugăm apă distilată în caz de scădere a nivelului electrolitului sau o schimbăm complet dacă a schimbat culoarea de la complet transparentă la altul.

Există mai multe moduri de a încărca bateria.

Încărcarea bateriei pe termen lung cu curenți scăzuti

Această metodă este optimă atunci când sulfarea plăcilor nu este prea puternică. Bateria este conectată la un încărcător cu curent normal (10% din capacitatea totală a bateriei). Procesul continuă până când gazele încep să se formeze. Se face o pauză pentru o treime de oră. Apoi, valoarea curentă este redusă la 1% din capacitatea totală. Ciclurile de încărcare se repetă de mai multe ori

Descărcare profundă cu curenți mici

Dacă sulfarea este profundă și extinsă, atunci se folosește această metodă. Bateria este încărcată cu curenți de mărime normală și apoi - cu o descărcare profundă lungă, cu valori de curent reduse. După mai multe astfel de cicluri, bateria se recuperează adesea cu succes.


Încărcarea ciclică a bateriei cu curenți mici

Această metodă este utilizată dacă rezistența internă reală a bateriei depășește parametrii din fabrică. În acest caz, bateria este încărcată cu curenți mici, faceți o pauză timp de cinci minute, apoi bateria este descărcată. Acest ciclu se repetă de multe ori.

Încărcarea bateriei cu curenți de impuls

Curentul de impuls are o amplitudine de cinci ori mai mare decât valoarea normală. Valorile pe termen scurt pot atinge 50 Amperi. Pulsul în sine durează câteva microsecunde. Rezultatul unei astfel de încărcări este topirea cristalelor de sulfat de plumb și, ca urmare, refacerea bateriei. 

Încărcarea bateriei prin metoda tensiunii constante

În prima etapă, curentul constant de tensiune este mare și poate lăsa până la 150% din capacitatea bateriei, apoi tensiunea acestuia scade la valori scăzute.

Timpul de încărcare depinde de puterea și calitatea încărcătorului, de starea bateriei și de gradul de descărcare. Trebuie să fiți ghidați de senzori: tensiunea la terminale imediat după procedură ar trebui să arate 14,4 V, iar după câteva ore - 12,6.

Utilizarea optimă a bateriei de încărcare

Pentru ca bateria dvs. să funcționeze cât mai mult posibil, să nu aducă surprize neplăcute, merită să efectuați în mod regulat o serie de proceduri simple.

Inspecție vizuală, în special la temperaturi extreme. Inspectați vizual atât carcasa, cât și bornele. Oxidul de pe terminale semnalează probleme care trebuie soluționate cu promptitudine. Corpul nu trebuie să aibă umflături, strângerea trebuie să fie strânsă.

În timpul încărcării acumulatorului, uitați-vă cu atenție la polaritate - dacă ați încurcat, în câteva secunde mașina se poate transforma într-o torță aprinsă. Prima instalare „Minus”, apoi „plus”.

Încercați să nu uitați lumina inclusă în cabină sau farurile. După o noapte de lucru, bateria se poate „scufunda” atât de mult încât o singură încărcare poate să nu fie suficientă pentru a o restabili.

Fixarea bateriei la locul său din mașină trebuie făcută cu atenție. Bateria nu trebuie să frece sau să bată; trebuie instalată doar bateria cu dimensiunile recomandate.

Dacă starterul se rotește, dar nu apucă, încercați să nu rotiți starterul mai mult de 20 - 30 de secunde. Acest lucru poate „ucide” încărcarea.

Păstrați generatorul în ordine. Dacă generatorul are o curea slabă, un releu deteriorat sau o problemă cu stâlpul diodei, atunci problema va merge de-a lungul lanțului până la baterie - va fi subîncărcată sau invers - va fi reîncărcată. Ambele vor duce la uzura prematură a bateriei.

bateria auto

Cinci întrebări populare despre baterii

1. Ce se întâmplă dacă instalați o baterie cu o capacitate mai mare decât cea standard?

Teoretic, capacitatea bateriei poate fi oricare. Cu cât mai mare cu atât mai bine. Singura întrebare este că dimensiunile bateriei trebuie să se potrivească cutiei pentru baterie din mașină, astfel încât bateria să fie fixată corect și în siguranță. Este adevărat, pe mașinile moderne cu programe de control complexe, o baterie prea puternică poate confunda „înțelegerea” senzorilor asupra stării bateriei.

2. Ar trebui instalate baterii AGM pe autoturisme fără un sistem start-stop?

Bateriile au un prag crescut de tensiune de încărcare - de la 14,8 la 15 V, astfel încât bateriile obișnuite să nu poată servi ca înlocuitor pentru ele. În același timp, instalarea bateriilor de acest tip pe mașinile clasice nu este doar posibilă, ci și de dorit. Acesta va oferi o durată de viață lungă, o încărcare și o tensiune stabile pentru orice vehicul.

3. Este posibil să instalați baterii CSI pe mașini de mărci internaționale ?

Nu există obstacole în acest sens. Este necesar doar ca bateria să fie potrivită pentru o anumită mașină în conformitate cu toți parametrii recomandați de la fabrică. În mod separat, este necesar să se ia în considerare mașinile care se află în service în garanție: dealerii pot solicita doar fabrici baterii originale și necesare. O altă posibilă problemă: unele controlere de la bord pot genera o eroare chiar dacă bacteria e  complet funcțională, se întâmplă în cazul dacă programul nu o recunoaște. Această eroare poate fi eliminată  la un electrician prin prescrierea unei adaptări suplimentare.

4. Sunt utile capacele termice reîncărcabile?

Pe unele mărci de mașini, capacele termice pentru baterie sunt instalate standard. În general, sunt utile. Acestea protejează bateria de schimbările rapide de temperatură, deși nu o încălzesc.

5. De ce aveți nevoie de un indicator al bateriei?

Indicatorul de vizualizare arată culoarea și nivelul electrolitului într-una dintre "cutii" ale bateriei. Consumatorilor le place, motiv pentru care producătorii îl configurează adesea ca un truc de marketing. Deși profesioniștii nu prea au nevoie de el.

  Sus