17 septembrie 2021

Clasificări internaționale ale uleiurilor de motor

Clasificări internaționale ale uleiurilor de motor

Uleiurile speciale pentru motoarele auto - uleiurile de motor - sunt de o mare importanță pentru performanțe adecvate ale motorului. Orice proprietar de mașină ar trebui să înțeleagă cât de important este să ia cea mai bună decizie - să stabilească tipul corect de ulei - deoarece nu este vorba doar de costurile corecte, ci și de funcționalitatea generală a vehiculului și, prin urmare, de siguranța șoferilor și a pasagerilor.

Uleiurile de motor sunt o clasă specială de fluide care au proprietăți specifice care asigură protecție pe termen lung a componentelor motorului împotriva uzurii premature. În același timp, există o mare varietate de tipuri și feluri diferite de uleiuri, care este cauzată de o gamă largă de tipuri de motoare pentru vehicule și, prin urmare, cerințe diferite de deservire cu uleiuri.

În acest post, enumerăm principalele grupe de uleiuri de motor și clasificări internaționale. Acest lucru vă va ajuta să înțelegeți întreaga varietate de denumiri și marcaje, precum și să înțelegeți

  • Diferențe fundamentale între diferitele grupuri de uleiuri de motor
  • unele nuanțe importante care joacă un rol important în alegerea uleiului de motor.

Международные классификации моторных масел

Clasificări ale uleiurilor de motor

Există mai multe clasificări ale uleiurilor de motor care sunt mai mult sau mai puțin solicitate în diferite regiuni. Aceasta:

  • SAE - Societatea inginerilor mecanici;
  • API - American Petroleum Institute;
  • ACEA - Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile.

Mai jos vom lua în considerare în general aceste clasificări ale uleiurilor de motor, definind principalele caracteristici ale uleiurilor pentru care nu sunt alocate.

Международные классификации моторных масел

Clasificarea API americană

US Petroleum Institute clasifică uleiurile de motor pe baza combustibilului utilizat într-un anumit motor cu ardere și a performanței uleiului. Marcarea în acest sistem are două simboluri de litere, dintre care primul indică combustibil. Litera S ne spune că acest ulei este destinat unui motor pe benzină, litera C este pentru un motor diesel. A doua literă din abrevierea definește așa-numitul Oil Performance Index. Cu cât litera este mai mică în ordine alfabetică, cu atât sunt mai mari proprietățile (performanța) uleiului de motor căruia îi este atribuit.

Clasificarea inginerilor mecanici

Inginerii mecanici propun o clasificare bazată pe categorii de bază precum sezonalitatea uleiului (iarnă - vară - universal) și vâscozitatea uleiului.

Așa-numitele uleiuri de iarnă - marcate cu litera W (iarna) - permit pornirea motorului la temperaturi scăzute. Uleiurile de vară își prezintă proprietățile la temperaturi ridicate pe un termometru, uleiurile universale multigrad sunt un compromis între primele și cele din a doua. În ceea ce privește vâscozitatea, în această clasificare se propune o gradație de zece niveluri de vâscozitate. De exemplu, OW, 5W, 10W, 15W, 20W și 25W sunt marcaje pentru uleiurile de iarnă, în care numărul indică la ce temperatură uleiul își păstrează toate proprietățile.

Numerele din etichetare pentru uleiurile de vară sunt 20, 30, 40 și 50. Cu cât este mai mare numărul din desemnare, cu atât este mai rezistent la căldură unul sau altul ulei.

Clasificarea producătorilor europeni ACEA

Международные классификации моторных масел

ACEA înseamnă Association des Constracteurs Europeens des Automobiles.(Associația producătorilor europeni de automobile). Limba franceză este utilizată deoarece asociația în sine are sediul la Bruxelles. Această structură a fost creată acum treizeci de ani. Apoi a inclus 15 preocupări care produc mașini, camioane și autobuze. Clasificarea europeană este strict legată de reglementările de mediu adoptate în UE. Deci, aceasta este una dintre cele mai stricte clasificări ale uleiurilor de motor existente în acest moment. Înainte de crearea organizației, producătorii europeni de petrol erau ghidați de clasificarea API, dar acum clasificarea ACEA este larg utilizată și aplicată în UE.

Poate că aceasta este cea mai complexă clasificare fracționată a uleiurilor de motor. Se ia în considerare atât tipul de motor (așa cum s-a menționat mai sus), cât și impactul motorului asupra mediului.

În termeni generali, clasificarea se referă la toate uleiurile de motor într-unul din cele patru grupuri mari.

  • motoare pe benzină / motoare diesel ale autoturismelor - AB
  • motoare pe benzină și diesel ale autoturismelor cu sisteme de curățare catalitică - C
  • motoare diesel ale camioanelor - E

Se poate observa că, deoarece practic nu există camioane pe benzină în UE, exemplarele rare folosesc uleiuri din segmentul de pasageri.

Uleiurile de motor marcate cu A (A1 până la A5) indică uleiurile destinate motoarelor pe benzină, iar marcajele B (B1 până la B5) sunt uleiuri pentru motoarele diesel mici. Simbolul C (C1 până la C3) denotă uleiuri pentru motoarele diesel moderne avansate cu control al particulelor. Litera E (de la E1 la E7) este atribuită uleiurilor de motor utilizate în motoarele diesel cu volum și putere semnificative. Cu cât este mai mare numărul care urmează literei, cu atât este mai mare calitatea uleiului din cadrul grupului. Deci, unul indică vâscozitate scăzută și economie de combustibil, doi - parametri medii, trei - vâscozitate crescută, utilizare pe termen lung, cinci - performanță maximă și vâscozitate a uleiului.

Împreună, abrevierea este citită după cum urmează:

Clasa A / B: uleiuri pentru motoare pe benzină și diesel.

A1 / B1: uleiuri, pentru motoarele pe benzină / diesel ale autoturismelor și camioanelor, cu o vâscozitate redusă și un coeficient de frecare redus.

A3 / B3: uleiuri, pentru motoare pe benzină / diesel cu caracteristici de vâscozitate suficient de bune, destinate motoarelor încărcate, moderne pe benzină / diesel.

A3 / B4: Uleiuri cu vâscozitate ridicată pentru motoarele cu injecție directă.

A5 / B5: uleiuri care oferă vâscozitate ridicată și kilometraj ridicat

B1: vâscozitate redusă, economie de combustibil.

B2: valoare normală, distanță normală de înlocuire.

B3: vâscozitate ridicată, protecție sporită, distanță extinsă de înlocuire.

B4: proiectat pentru motoare cu injecție directă supradimensionate.

Clasa C marchează uleiuri de motor specifice dezvoltate pentru motoare cu catalizator, adică uleiuri pentru o serie de autoturisme, camionete moderne.

Grupa E: separă uleiurile de motor pentru motoarele diesel grele.

  • A3 / B3
  • A3 / B4
  • A5 / B5

Международные классификации моторных масел

Grupurile A3 / B3 și A3 / B4 pentru motoarele pe benzină sunt identice, iar înlocuirea dintre ele este posibilă (dar nu între cele diesel). A3 / B4 complet. Schimbați uleiurile A3 / B3 și, în același timp potrivit pentru motoare cu injecție directă.

Grupa C marchează uleiurile pentru motoarele cu sisteme de posttratare a gazelor de eșapament, catalizatori și filtre de particule. Există patru clase în interiorul său

  • C1 - economie de energie 3% SAPS redus (conținut redus de cenușă sulfatată, sulf și fosfor)
  • C2 - Economie de energie 2,5% Midle SAPS (conținut normal de cenușă sulfatată, sulf și fosfor).
  • C3 - Standard Midle SAPS
  • C4 - SAPS standard scăzut

Protocoalele de clasificare ACEA sunt în continuă evoluție și se înlocuiesc reciproc aproximativ la fiecare doi ani. Acești doi ani sunt acordați producătorilor de petrol pentru a-și adapta produsele la noile reglementări.

În acest moment, există trei clase mari de uleiuri în terminologia ACEA.

Международные классификации моторных масел

***

Probabil, pentru mulți șoferi, aceste informații vor părea prea complicate și nu vor fi demne de studiu și de înțelegere profundă. Și acest lucru este complet normal. După cum arată practica, mai mult de jumătate dintre șoferi preferă să încredințeze meșterului alegerea uleiului, lăsând doar alegerea segmentului de preț al uleiurilor cu aceleași proprietăți declarate. De regulă, oamenii preferă să nu economisească pe uleiuri de motor: acesta nu este un consumabil atât de scump (în comparație, de exemplu, cu anvelopele), de care depinde prea mult. Și vă sfătuim să nu încercați să vă optimizați bugetele pentru uleiuri și, în mod ideal, aveți încredere în alegerea unui profesionist care vă conduce în mod constant mașina și cunoaște toate calitățile sale specifice, inclusiv starea motorului.

La agropiese.md, atât tehnicienii de service auto, cât și consultanții de linii fierbinți vă vor ajuta să alegeți uleiul de motor care se potrivește cel mai bine mașinii dvs., luând în considerare marca, modelul, vârsta, kilometrajul, dimensiunea și designul motorului, precum și tipul de Operațiune.

În calitate de distribuitor oficial al multor mărci de uleiuri de motor, Agropiese garantează prețuri adecvate pentru toate uleiurile prezentate în catalogul magazinului online.

  Sus