23 noiembrie 2022

Rolul radiatorului în automobil

Rolul radiatorului în automobil

Radiatorul este un element al sistemului general al vehiculului, care este direct responsabil pentru asigurarea faptului că motorul nu se supraîncălzește. Mai jos vom discuta despre structura radiatoarelor, de diferite tipuri, caracteristici, precum și întreținerea acestuia.

Este necesară îndepărtarea în timp util a căldurii, deoarece atunci când motorul se supraîncălzește, amenințarea de deteriorare a elementelor sale constitutive crește brusc. Dacă căldura nu este îndepărtată din motor, atunci foarte repede temperaturile vor fi de sute de grade. La astfel de temperaturi apar fisuri în blocurile chiulasei, începe deformarea pistoanelor, iar mantaua de răcire este distrusă. Toate acestea duc la o reparație foarte costisitoare. Prin urmare, o temperatură acceptabilă ar trebui să fluctueze în intervalul 80 - 90 de grade. Pentru asta răspunde radiatorul.

radiator

Cum funcționează un radiator de răcire?

Radiatorul de răcire este instalat în partea din față a compartimentului motor. Acesta este un circuit umplut cu un element de răcire (antigel, antifreeze). Radiatorul este conectat la gâtul motorului cu țevi de cauciuc, prin care se transmite antigelul răcit în radiator, care circulă în sistemul motorului cu ardere internă, preia temperatura și o aduce la radiator, unde este răcit datorită fluxurilor frontale de aer. Circulația are loc datorită rotației în rotorul pompei de apă, care pompează lichidul de răcire într-un cerc mic de circulație și, când temperatura motorului cu ardere internă crește la normal, în cerc mare.

Pe lângă răcirea cu lichid, și răcirea cu aer joacă un rol: fluxurile frontale de aer ajung la motorul cu ardere internă, trecute prin radiator. Astfel, radiatorul elimină căldura în exces din motorul cu ardere internă în două moduri, care este generată în cantități uriașe.

Structura radiatorului

Deci, designul aproape oricărui radiator include un circuit de schimb de căldură, un cadru și țevi. Schimbătorul de căldură este un sistem de tuburi sau plăci goale (de obicei din aluminiu, dar se găsește și cupru). Conductele de derivație conectează schimbătorul de căldură cu sistemul de răcire din interiorul motorului (admisie și ieșire).

Radiatoarele în care se folosesc tuburi rotunde sau ovale pentru un transfer mai bun de căldură sunt echipate cu aripioare groase din folie de aluminiu. Radiatoarele din plăci nu au astfel de aripioare, deoarece forma lor singură face față transferului de căldură la un nivel ridicat.

Dacă în calorifer se folosesc tuburi rotunde sau ovale, atunci pentru un transfer mai bun de căldură, aripioarele din folie groasă de aluminiu sunt înșirate pe ele. Radiatoarele lamelare nu au nevoie de astfel de aripioare, deoarece forma schimbătorului de căldură în sine asigură un transfer eficient de căldură. Radiatoarele tubulare sunt împărțite în placă și bandă (cu acordeon din folie, care mărește suprafața de răcire și îmbunătățește eficiența răcirii.

Radiatoarele din cupru (sau alamă) se caracterizează printr-un transfer de căldură îmbunătățit. Cuprul este un bun conductor de căldură. În plus, astfel de calorifere pot fi reparate foarte bine. Radiatoarele de cupru sunt mai grele și mai scumpe. Radiatoarele din aluminiu sunt mai ușoare, mai ieftine și mai comune. Blocul de tuburi în jos este de fapt un tub care a fost rulat în mod repetat.

Unele tipuri de radiatoare elimină căldura în exces de la două sisteme simultan - de la motorul cu ardere internă și de la transmisia automată.

radiator

Ce determină eficiența radiatorului?

Cu cât sunt mai multe tuburi în radiator, cu atât antigelul se răcește mai repede. Forma ovală sau rotundă a tuburilor vă permite să măriți zona de contact cu aerul. Radiatoarele cu aer forțat sunt extrem de utile în conducerea în oraș, când mașina este adesea blocată în ambuteiaje și la semafoare. Blocajele dintre aripioarele schimbătorului de căldură reduc semnificativ capacitatea radiatorului de a răci lichidul. Dimensiunea grilei radiatorului contează: cu cât suprafața sa este mai mare, cu atât va fi mai mare cantitatea de aer implicată în procesul de răcire. Totuși, iarna, grilele mari ale radiatoarelor produc prea multă răcire, așa că producătorii caută o cale de mijloc. La unele mașini moderne, zona fluxului de aer este controlată automat.

De asemenea, radiatorul trebuie să reziste la atacuri chimice agresive. Substanțe precum etilenglicolul cu parametri mari de aciditate pătrund pe suprafețele interne ale schimbătorului de căldură. Radiatorul trebuie sa fie rezistent și la presiuni mari. La fabrici sunt testate la rezistenta a 15 atmosfere. Capacitatea de a rezista la vibrațiile motorului și a mișcării este o calitate la fel de importantă. În plus, radiatoarele trebuie să demonstreze rezistență atât la temperaturi ridicate, cât și la temperaturi scăzute.

Principalele tipuri de defecțiuni ale radiatorului

  • Radiatoarele suferă cel mai adesea deteriorări mecanice din cauza pătrunderii obiectelor străine în ele împreună cu fluxurile de aer: pietre, bucăți de asfalt, insecte etc.
  • Al doilea tip de defecte este oxidarea internă. Un mediu agresiv constant în interiorul circuitului poate duce la oboseala metalelor, blocaje și depresurizarea sistemului.
  • Deteriorări datorate vibraţiilor - fisuri în cusături, slăbire a sistemului de prindere.
  • Problemele cauzate de presiunea excesivă duc și la depresurizare.
  • Lichidul de proastă calitate poate îngheța iarna, se poate extinde și poate provoca crăpături.

radiator

Reparația radiatoarelor

Cel mai adesea, etanșanții sunt utilizați pentru repararea radiatoarelor. Uneori recurg la metoda sudării la rece. Radiatoarele din cupru sunt restaurate prin lipire. Daunele locale pot fi înecate prin prinderea zonei cu probleme a tubului. Acest lucru va reduce funcționalitatea radiatorului, dar va evita o înlocuire completă.

Radiatorul va dura mai mult dacă este curățat în timp util și cu atenție și efectuat pentru prevenirea acestuia. Este necesar să înlocuiți lichidul de răcire în timp util, utilizați numai apă distilată. Este mai bine să spălați radiatorul înainte de începerea sezonului și în același timp cu înlocuirea antigelului.

În plus, trebuie acordată atenție calității lichidului de răcire. Merită să cumpărați antigel de la producători buni și potriviți pentru o anumită marcă de mașini. Antigelurile de înaltă calitate au proprietăți de fluiditate ridicată și capacitate termică. Nu fierb la temperaturi ridicate, nu fac spumă, nu își pierd fluiditatea la temperaturi scăzute, nu lasă sendiment și sunt neutre față de cauciuc, materiale plastice și metale.

  Sus